top of page

Toget

Turisttoget “El Transcantábrico Gran Lujo” vil kjøre mellom San Sebastián-Santiago de Compostela (åtte dager og sju netter) fra mai til november. Nå har du mulighet til å overnatte i Privilege Suites fullt utstyrt med alle moderne fasiliteter som finnes på ethvert luksushotell. Toget består av sju sovevogner, fire salongvogner, ett kjøkken og i fellesvognene finner du alt fra en såkalt panoramavogn med tv, dvd-er og eget bibliotek til en tesalong hvor du kan nyte utsøkte, regionale delikatesser fra morgen til kveld. Eller hva med å slå ut håret eller ta en aperitiff i barvognen hvor et band spiller opp til musikk og dans hver kveld? Om bord på toget finnes det totalt 14 Privilege Suites med dobbeltseng (150x200), garderobeskap, salong, tv, dvd-spiller samt en rekke spill, musikkanlegg, datamaskin med gratis tilgang til Internett, trådløs telefon, air-condition, minibar og et fantastisk bad med dusj med hydromassasje og sauna blant annet. I reisehåndboken du vil få utdelt på toget får du nærmere beskrivelse av den reisen toget og Nord-Spania vil ta deg meg på, som er en reise for alle sanser. Alt fra utsøkte, lokale delikatesser til sjarmerende havnebyer som Llanes, Luarca og Ribadeo til det moderne representert ved Guggenheim-museet, grottene i Cantabria, spektakulære naturformasjoner i Covadonga til stranden i Catedrales, den glitrende byen Gijón, den reneste byen i Europa, Oviedo, til den majestetiske fjellkjeden Picos de Europa, filmbyen San Sebastián og verdens ende i Ferrol. ”El Expreso de la Robla” byr på nye strekninger og ekskursjoner Dette turisttoget som ble innviet i fjor, har i år utvidet tilbudet sitt. Den såkalte La Robla-strekningen som går mellom Bilbao- León-Bilbao (fire dager og tre netter) tilbyr nå ekskursjoner til de romerske byene Carrión de los Condes, Frómista og Villalcázar de Sirga, samt steinformasjonene Ojo Güareña blant annet. Denne strekningen er aktiv i perioden mars til november, med unntak av juni, juli og august. I perioden 16. juni til 15. desember tilbyr dette turisttoget turer til regionene Asturias og Galicia. Du kan da velge mellom to strekninger: Jacobeo-ruten som går mellom Gijón-Santiago de Compostela-Gijón som ble innviet i fjor, og den nye Porta Norte- ruten som går mellom Gijón-Ribadeo-Gijón. Er du klar for syv intense dager med overdådig luksusmat, viner i verdensklasse og en egen suite? Toget står klart til avgang i Nord- Spania. Hver lørdag fra mai til slutten av oktober, blåser cruisetoget i fløyta og legger ut på den 750 kilometer lange ferden tvers over Spania, fra San Sebastian til Santiago de Compostela. «El Transcantàbrico Gran Lujo» er det velklingende navnet på det 251 meter lange togsettet - med 14 store suiter, spisevogner, panoramavogn - og selvsagt en egen diskovogn. Toget framstår som det reneste femstjernershotellet. Hummer og champagne serveres med den største selvfølgelighet. Vin og gourmetmat Med på ferden er også en turbuss i megaklassen, med skinnseter og bare tre seter i bredden. Med denne drar togcruiserne på daglige utflukter for spennende opplevelser langs ruta. Ved 14.00-tiden er det på tide å innta lunsjen, som selvsagt er en femretter med regionens beste viner. Den samme bussen frakter også gjestene til kveldens utvalgte restaurant - alltid en av distriktets mest eksklusive. Neste morgen kjører toget videre til neste destinasjon. Turen går gjennom frodige landskaper, som skiller seg fra de fleste nordmenns oppfatning av spansk natur. Dramatisk natur Jo da, det er hundrevis av strender langs Atlanterhavskysten og Biscayabukta, men det er først og fremst det vekslende landskapet som tiltrekker seg oppmerksomheten. Mange steder minner naturen om Vestlandet. Her er steile fjell, ville fosser, vakre innsjøer, dype daler og frodige bygder. Toget stopper og gjør overnattinger i både små og store byer. Det er selvsagt anledning til å utforske byene på egen hånd. Shoppinglivet frister i byer som Santander, Oviedo og ikke minst den billedskjønne havnebyen Gijon, som også er kjent som «den rene by». 70 kilometer i timen Ferden går gjennom provinsene i Biscaya, Cantabria, Asturias, Leon og Galicia. Hver dag er det utflukter som inkluderer alt fra historiske byer til verdensberømte attraksjoner som Guggenheim-museet i Bilbao og den spektakulære nasjonalparken Picos de Europa, der gjestene får prøve seg på å skjenke eplesider som de innfødte. Den smalsporede kystjernbanen er som skapt til denne typen togtur. I motsetning til Spanias velkjente lyntog, er 70 kilometer i timen høyeste tillatte hastighet for cruisetoget. Det er mer enn nok på den kronglete strekningen, som mest av alt kan sammenliknes med en alminnelig norsk jernbanetrasé. Landskapet ruller forbi Nærheten til landskapet gir deg ro i sjelen. Det er en spesiell opplevelse å våkne i den skinnpolstrede dobbeltsenga idet cruisetoget setter seg i bevegelse. Fra senga gir det sjelefred å se kulturlandskapet rulle forbi, mens du forbereder deg på en morgendusj før frokost i restaurantvogna. Berømte vogner Hos El Transcantàbrico Gran Lujo er ikke restaurantvogna som andre spisevogner. Det statlige spanske jernbaneselskapet Feve har restaurert fire originale Pullman-vogner fra 1923. Dette er historiske vogner som i sin tid trafikkerte i luksustog på de britiske øyer. Når du entrer de forseggjorte vognene, så går tankene ubønnhørlig til den legendariske Orientekspressen. De myke teppene forsterker luksusfølelsen. Koster flesk Under hele turen står togpersonalet til tjeneste, uansett hvilke ønsker du måtte ha. En velutstyrt bar disker opp med internasjonale drinker. Opplevelsene koster selvsagt flesk. Standardprisen er 7500 euro, cirka 59 000 kroner, pr. suite for to personer. For reisefølge nummer tre påløper 1800 euro, cirka 14 000 kroner ekstra.

0 views0 comments

Kastram

På Salomonøyene og Vanuatu har befolkningen et helt eget ord som brukes kun for å beskrive øysamfunnets helt spesielle tradisjon, nemlig...

Karma

Klokken hadde passert 12 på formiddagen og hun hadde fått i seg restene av ginen som stod ved sengekanten. Einar hadde stukket av i...

Kåre

Den observante leser sitter kanskje nå og lurer på begrepene flamsk og nederlandsk. For ordens skyld skal jeg klare opp i disse....

Comments


bottom of page